In 1959 schaft Klaas Crok (ome Co) een autootje aan om eens te kijken of er brood te verdienen is in het transport. 1961 gaan de zaken goed waardoor broer Teun instapt en Croktrans een V.O.F. word. Kort daarna word het bedrijf Holsvoogt door de broers overgenomen. In bakwagens met linnen huif rijden ze rond met Greenspot Frisdrank en gaandeweg veranderd de lading naar stenen en andere goederen voor in de bouw.
Naast het schooltje op Nauerna heeft Teun een blikken schuurtje waar reperaties worden uigevoerd en Ome Co’s kantoor is gevestigd in de schuur bij Teun op het erf. De auto’s staan geparkeerd aan de dijk maar helaas is er na een tijdje geen plek meer voor de auto's. Een loods achter de ARU in Assendelft bied uitkomst en de hele handel verhuisd.
Jarenlang werken de broers zij aan zij. Zelfs als er bij ome Co hartproblemen worden geconstateerd gaan de ritjes gewoon door.
Nico, enige zoon van Teun naast 3 dochters, is al jong geïnteresseerd in alles wat zijn vader en oom bezighoud en het is dan ook geen verrassing dat hij al jong bij het bedrijf betrokken raakt. Een goede kracht die al snel niet meer weg te denken is, zelfs dienstplicht is geen optie omdat Nico onmisbaar is geworden voor het bedrijf.
Inmiddels is ome Co overleden en is Nico volledig werkzaam bij Croktrans. Omdat Nico graag uit wilt breiden begint deze in 1983 voor zichzelf. Nico koopt een 14 jaar oude zandkipper (DAF) waarmee hij als N.Crok Transportexpeditie en Verhuurbedrijf, klussen in het grondvervoer aanpakt.
De auto’s worden groter en kunnen nauwelijks door het steegje langs de ARU naar de loods toe draaien. Door het overlijden van de eigenaar van Kemperman autotectylbedrijf komt er een mooie ruimte op de Wesanerdijk vrij, dus verhuist het bedrijf nogmaals. In 1985 krijgt Teun wat lichamelijk klachten waardoor hij zijn 3 auto’s aan zijn zoon verkoopt en gaat doen waar zijn hart het meest ligt. Sleutelen! Zo heeft hij een Magirus helemaal omgebouwd tot camper, en heeft hij een oude Citroën en een Ford helemaal gerestaureerd.
Wanneer hij begonnen is de eerste DAF van Nico op te knappen, word hij helaas getroffen word door een hersenbloeding. Als hij, na zijn revalidatie, weer zelfstandig op pad kan, is hij nog bijna dagelijks aan de Wesanerdijk te vinden.
De Citroën is nog steeds in het bezit van Nico en de DAF waar Teun aan begonnen is, word op dit moment verder opgeknapt door een restauratiebedrijf, waar ze in de afrondende fase zijn.
Crok Transport is een echt familiebedrijf. In 1996 word N.Crok Transportexpeditie en Verhuurbedrijf een BV. Samen met zijn vrouw Gré, die het administratieve gedeelte voor haar rekening neemt, heeft Nico het wagenpark van Crok Transport B.V. inmiddels uitgebouwd tot 12 auto’s.
En in 2000 vieren ze dat Crok Transport B.V. een nieuwe loods heeft en 40 jaar bestaat!
Wesley is, net als zijn vader destijds, als klein jochie vaak op de werkplaats te vinden. Het begint met auto’s wassen, later sleutelen en het is dan ook geen verassing dat Wesley op zijn 18de ook zijn groot rijbewijs haalt en met de wagen op pad gaat!
Dochter Jessica heeft ook interesse in het bedrijf en haalt op haar 23ste haar groot rijbewijs. Zij werkt in eerste instantie voornamelijk tijdens de gladheidsbestrijding en als er een auto bij de garage opgehaald moet worden en de mannen al op pad zijn. In 2014 neemt zij de administratieve werkzaamheden van haar moeder over en is nu 2 dagen per week werkzaam bij Crok Transport.
De zaken gaan goed en er word besloten een woonhuis te gaan bouwen aan de dijk, waar Wesley, als toekomstig eigenaar, zijn intrek zal nemen met zijn gezin. En tegelijkertijd word er een prachtige nieuwe grote loods gebouwd, met ruime kantine en kantoor. Ondertussen worden er plannen gemaakt om het bedrijf nogmaals van vader op zoon over te dragen. In Februari 2019 word dit werkelijkheid en is Wesley vanaf heden eigenaar van Crok Transport B.V.